Sunday, August 26, 2012

Mana Payung?


Artikel kali ini mungkin berat sikit. Tapi, masih santai ^_^

Pernah dengar tak peribahasa 'sediakan payung sebelum hujan'? Atau yang agak moden sikit 'sediakan panadol sebelum demam'? Hohoho.. Begitulah kata-kata hikmat orang-orang kita untuk mengingatkan tentang peri pentingnya membuat persediaan. Mungkin timbulnya kata-kata begini pasal fitrah kita yang suka melewat-lewatkan kerja (ehem: yang menulis ni pun ingat-ingat sikit! ^_^). Atau mungkin juga pasal fitrah kita yang mudah kecewa? Dan samada kita sedar atau tidak sedar, Maha Besar ALlah, alam sendiri sudah ada mekanisma persediaanya sendiri untuk menghadapi apa saja yang didatangkan. Untuk insan, ALlah telah membuat persediaan terhebat pula untuk mereka; akal.

Bila kita membuat persediaan, pasti sebabnya agar kita tidak mahu ditimpa kekecewaan. Namun, bila membuat persediaan untuk apa saja perkara, satu hakikat yang perlu diingat ialah Iradah ALlah Taala adalah Mutlak dan hakNya semata-mata. Sehebat mana persediaan kita, menjadi hamba, kehendak Tuan kita memang tak mampu kita elak. Macam bila keluar rumah, kita pun bawa payung. Moganya nanti, kalau hujan, paling kuat pun kena tempias je. Mana tahu, kuasa Tuhan, payung tu rosak pula. Al kisahnya..

Oleh itu sahabat-sahabat, bersiap sedialah. Tetapi, jangan dilupa asa kita hanya asa seorang hamba, mohonlah yang terbaik dari Yang Punya Iradah. Dan sebaik-baik persediaan ialah persediaan kita untuk Hari Yang Kekal.

"Rabbana aatina fiddunya hasanah, wa fil aakhirati hasanah.." - Amiin.


No comments:

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!