Sunday, September 2, 2012

Salah Tapi...

Pernah tak kita rasa yang perkara yang kita tengah buat ni adalah salah, tapi kita masih meneruskannya? Kalau ada, kalau pernah, kenapa ya? Mengikut seorang 'ahli saintis yang amat terkenal' (hamba reka fakta ni supaya blog hamba jadi akademik dan terkenal sampai pelajar PhD ambil blog hamba jadi sumber rujukan ^_^) ini mungkin disebabkan mereka yang melakukannya berfikir bahawa mereka mempunyai kuasa untuk memilih untuk berbuat apa sahaja, atau mungkin juga mereka berfikir yang kesan daripada tindakan mereka itu tidak begitu berat dan mereka boleh memikul akibatnya, atau mereka tidak berfikir langsung sewaktu melakukannya. Dan hamba bertanya ahli saintis tersebut kenapa ada tiga sebab sahaja, tapi ahli saintis itu membalas, dia ada banyak perkara lain lagi untuk difikirkan (yang ini pun hamba olok-olok jer ^_^).

Sedar atau tidak, banyak sebenarnya perkara yang kita tahu salah, tapi kita masih buat. Paling jelas, buang sampah merata-rata. Itu, anak-anak murid sekalian, ustaz-ustazah, guru-guru pendidikan sivik, semua sudah habis modal untuk bagitau dan ajar kita tentang nilai buruk ini. Itu yang kita nampak.

Kalau menyentuh bab jiwang-jiwang karat oksida besi ferum tahap cintan, ada sesetengahnya memang sedar yang mereka sedang bercinta dengan orang yang salah. Tapi kenapa agaknya mereka masih meneruskan juga menuai perasaan yang tidak pernah tertanam? (perggghhhh... ayat!!).

Oleh itu, hamba membuat kesimpulan sendiri. Kita masih belum sempurna. Dan itu bagus sebenarnya. Kerana itu menunjukkan kita masih manusia. Dan kalau kita sedar kita manusia, kita masih belum sempurna, kita akan tahu, cara untuk menjadi manusia. Dan walaupun kita tahu kita tidak akan sempurna, sekurang-kurangnya kita akan jadi manusia yang cukup. Cukup akal, cukup rasa, dan paling penting, cukup iman. Ingat kita semua, yang buruk pun ujian, yang baik pun sebenarnya ujian.


2 comments:

Anonymous said...

Good day very cool site!! Guy .. Beautiful .. Amazing .

. I will bookmark your web site and take the feeds additionally?
I am satisfied to seek out numerous useful info right here within the put up, we want work out
extra strategies in this regard, thanks for sharing.
. . . . .

My blog online backup review
my web site - online backup

Anonymous said...

Hello, i believe that i saw you visited my site thus
i got here to return the prefer?.I'm trying to find issues to improve my website!I assume its adequate to use some of your ideas!!

Feel free to visit my blog post :: online backup review
Also visit my blog post ; online computer backup

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!