Monday, September 19, 2011

Engkau Stress ke Maria?



Dalam pada dunia makin keluh kesah, kita pun sudah mula dengar jeritan batin umat. Jeritan batin ni walau tak kedengaran di telinga, tapi kelihatan pada mata, dan pada rasa.


Pergh, ayat pagi-pagi Isnin ni!! Jeritan batin ni kiranya macam stress la. Rasa marah, kecewa atau tak puas hati yang dipendam, maka lama-lama dia akan jadi penyakit jeritan batin ni. Semua orang akan stress. Cuma tuan-tuan hamba sekalian perlu pandai untuk urus stress masing-masing.


Ada banyak buku-buku yang hamba tengok ajar cara urus stress. Bagi hamba, selain dari cara yang dicadangkan, macam bersenamlah, fikir positiflah, pergi bertapalah, itu sebenarnya kaedah potong rumput jer. Yang patut buat ialah buang akar; kita kena elak punca stress tu. Kalau stress kat tempat kerja contohnya, berhenti jer lah. Hohohohoho.. er, itu kaedah extreme. Yang betulnya, kalau stress boss asyik marah-marah, jangan lah bagi dia marah. Al contoh.


Berbalik kepada punca, mungkin sebab kita stress, ialah kerana kita terlalu bergantung pada makhluk untuk tenangkan jiwa kita. Pergi clubbing, baca buku konon, tengok tv. Hohoho.. Ingat, apa-apa pun yang datang, itu dari ALlah semuanya, hatta stress pun. Jadi kita mohonlah pada ALlah biar ditenangkan hati. Sahabat sekalian "..Alaa bizikriLlaahi tatmainnal quluub.." (ArRad:28) - hanya dengan mengingati ALlah, hati akan menjadi tenang.



4 comments:

pakcik said...

"Hanya dengan MENGINGATI Allah-lah hati menjadi tenteram".

Itulah formula pengurusan stress yg diajar Allah melalui rasul-Nya

perhatikan Dia suruh 'mengingat' bukan suruh 'menyebut' nama-Nya..

mengingat tak perlu sebutan apa2..cuma perlu kenal dulu seseorang, baru leh ingat....

HambaMaya said...

ALlah... mmg benar sgt tuh dr pakcik..

army said...

HM : kenapa Maria? kenapa tak timah ke tipah ke... :P

HambaMaya said...

maria baru la international.. ^_^

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!