Tuesday, September 20, 2011

Pemasaan Pak Mustar



Salah satu masalah dengan dunia ialah, dunia ini terikat dengan masa. Bukan setakat terikat, malah berbelit-belit, bersimpul-simpul dengan masa. Jadi, bila nak buat sesuatu, pemasaan atau timing mesti betul. Kalau timing tak betul, itu yang kita buat apa pun tak jadi. Tak percaya? Cuba tanya Fernando Torres (tak kenal? tanya Uncle Google) . Samada timing dia masuk Chelsea itu hari tak betul, atau timing dia tendang bola masuk gol sudah tak betul. Hohoho..



Dalam seni beladiri, silat contohnya, timing yang betul mustahak hatta berbunga sekalipun. Kalau tidak, 'sumbang' bak kata Pendekar Mustar. Dalam aikido, timing teramat penting dan untuk peroleh timing yang brilliant, kena rasa sendiri dalam latihan. Masalahnya, kita jarang dapat teka bila timing yang betul terutamanya dalam hidup.



Pendek kata, timing amat penting bila nak buat keputusan. Kadangkala keputusan yang diambil itu memang betul, tapi, bila timing ada sikit lari, itu yang tak berapa nak menjadi. Contoh, seorang wanita berusia 60 tahun ingin mengandung. Mengandung untuk dapat anak memang bagus, tapi timing kalau ikutkan sudah lewat amat. Petani pun kalau ada benih yang baik, tapi timing nak semai benih tak betul, pun tidak akan menjadi juga tanaman dia.



Sebab tu ALlah berfirman manusia ni akan rugi, dalam Surah Al A'sr (1-2) : "Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian." Pengalaman hamba, untuk dapat timing yang baik, kita kena sentiasa mencuba. Sambungan untuk Surah Al A'sr (3) : "kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh". Beramal itu sama ertinya bertindak. Bukan duduk saja dan menunggu.


NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!