Monday, September 12, 2011

Cara Menjawab Exam (Untuk Mereka Yang Masih Kurang Ready)




Disebabkan musim peperiksaan sudah dekat, ingin rasanya hamba perturunkan ilmu zaman dahulukala untuk jawab exam, bagi umat-umat yang masih belum ready lagi. Tok nenek kita yang mana belum ready masa nak jawab exam dulu pun, dah lama buat kaedah ini, dan diperkembangkan lagi dengan daya inovasi Generation X dan Y kita.



1. Tengok orang sebelah. Cara paling tak banyak usaha tapi paling berisiko. Hanya boleh dilaksanakan jika ada penglihatan terbaik kiri dan kanan. Buat-buat lenguh tengkuk sikit, dan jeling kiri kanan. Tips: duduk sebelah budak pompuan. Diorang nih biasanya pandai. Diulangi - BIASANYA.


2. Tulis maklumat di tapak tangan. Juga merbahaya. Lebih-lebih lagi kalau tulis pakai pen biasa. Sila guna pen Kilometrico yang boleh dipadam guna pemadam pensil, pasal bila cikgu datang, senang padam. Tips: pastikan tangan jenis tidak berpeluh dengan banyak.


3. Tulis formula kat kalkulator. Kalkulator yang afdhal ialah kalkulator saintifik berpenutup. Berdasarkan pengalaman pengamal, kaedah ini jarang kantoi. Antara kaedah toyol yang terbaeeekkk!!


4. Antara kaedah terkuno, tulis di atas meja. memerlukan persiapan awal. Kalau kantoi, cakap la bukan sendiri yang tulis.


5.Tulis formula atas pemadam. Sebagai alternatif, boleh juga digunakan sebagai dadu bila terdesak untuk soalan objektif.


6. Zaman makin moden, dan toyol juga makin moden. Guna MP3 player. Rakam maklumat dalam MP3 Player pastu dengar masa jawab exam. Seswai untuk yang bertudung. Tips: Volume ditetapkan pada kadar yang sepatutnya. Jangan sampai pengwas dengar sama.


7. Tisu dan sapu tangan juga boleh menjadi medium masa exam. Pandai-pandai la buat lap hingus ke, peluh ke, meja ke. Tips: Seeloknya guna sapu tangan kain halus tu. Senang tulis.


8. Tulisan Magik!! Caranya: dua kertas diletakkan bertindih dan nota atau formula ditulis dengan menekan kuat masa pada kertas bahagian atas. Bawa kertas yang di bawah tu semasa peperiksaan sebagai alas jawapan.



Begitulah serba sedikit petua zaman dahulukala. Cuma sesiapa yang mengamalkan apa yang termaktub dia atas, sebenarnya amatlah malang kerana nampak sangat kurang bersedia. Bukan tak bersedia langsung, cuma kurang bersedia.

5 comments:

zool irfan said...

"toyol" ni sebenarnya pun teknik pembelajaran jugak. kalai ikut kan ia tak salah sebenarnya.

salah kalau terkantoi jek..

HambaMaya said...

'street wise' kata org kampung hamba.. ^_^

Anonymous said...

Meniru adalah bertentangan dengan peraturan peperiksaan, maka ianya satu kesalahan samada kantoi atau tidak kantoi.Kalau tak kantoi, salah di sisi Allah/Jesus/Budha/India punya tuhan.

army said...

hm: mcm biase buat jek...which one is ur fevret? hahaha

HambaMaya said...

eh soja, bukan tuan hamba ke yang ajar dulu nih? hohohoho..

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!