Friday, September 9, 2011

Sabar-sabar..



Cukai naik lagi. Kali ini, mangsanya tambah nilai untuk talian telefon bimbit. Bertenang, bertenang. Bak kata ex-bibik hamba dulu "Tak perlu ribut-ribut..". Kita tengok alternatif yang ada, andai rasa macam susah nak bayar kenaikan cukai kepada 6% tu.



1. Kembali guna kaedah zaman dulu untuk berhubung. Guna burung merpati ke, isyarat asap ke, tin susu sambung dengan benang ke. Pepandai la nak hidup.



2. Bela jin atau harimau jadian. Tiap kali nak hantar mesej, suruh jin/ harimau jadian hantar. Paling sesuai untuk mesej berunsur ugutan. Upah pun lebih kurang hisap darah gak (literally).



3. Duduk dekat dengan orang yang kita selalu hubungi sebelum ini. Contoh: Kalau selalu bergayut dengan girlfren/ boifren, untuk jimat, kita buat khemah belakang rumah dia. Asal rindu jer, ajak la dia borak.



4. Kita ikut cakap Karl Max, kita gulingkan jer kerajaan kapitalis tersebut.



Mengarut?



Memang la mengarut. Tapi zaman sendiri memang dah mengarut. Yang kaya makin kaya. Yang miskin makin tertindas. Cuma bagi hamba, janganlah diikut sangat dengan keadaan. Kita boleh jaga diri kita. Kawal diri kita. Cari jalan untuk atasi masalah ini. Ingat, ini pun ujian dari ALlah juga. Dan firman ALlah dalam surah Al Baqarah ayat 286 : ALlah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.



Yang lain-lain tu, biarlah puak-puak tu jawab dengan Tuan Segala Tuan kat "yaumala yanfa' maalun wa la banun" - hari di mana tidak berfaedah harta dan keturunan.

2 comments:

army said...

baguih nye idea..

HambaMaya said...

hang cuba la dulu baru tau baguih ke tak baguih.. ^_^

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!