Friday, May 22, 2009

Politik Warung Kopi Boleh lah...


The last few days, I've some talks with my wife. Hamba tertanya-tanya wheteher ada tak sultan atau raja ke yang nak anugerahkan hamba ni title Dato'? My wife responded that kalau nak dapat tu semua, kena la masuk politik. But she will not agree if I join any politic movement since for her, politic is filthy.

Ini membuatkan hamba terfikir. Benarkah politik ini kotor? Kalau benar-benar kotor, kenapa tiada orang yang sanggup untuk membersihkannya? Hakikatnya, kalau tiada politik, maka orang Melayu masih lagi mencuci tandas orang Inggeris. Kalau tiada politik, Nabi Muhammad s.a.w tidak akan dapat memasuki Mekah melalui perjanjian Hudaibiah. Kalau tiada politik maka China tidak boleh berbangga dengan Shih Huang Ti yang menyatukan mereka. Lalu di mana salahnya politik?

Politik memang ada kotornya. In fact, too many. Sejarah sendiri dah membuktikannya. Hasil teori Marchiavelli melalui bukunya The Prince, maka ramailah yang hanyut dibuai nafsu menyertai politik. Asal politik adalah untuk kepentingan ramai. Tapi akhirnya menjadi batu loncatan untuk penyamun menjadi raja.

Politik adalah untuk orang yang amat gagah dan bijak fizikal dan mentalnya. Since kegagahan dan kebijaksanaan hamba dalam mental dan fizikal hanyalah average sahaja, maka I concluded that hamba bukan orang politik. Maka keinginan untuk mendapatkan title Dato' pun terhenti. hehehehe...

2 comments:

Zu said...

boleh jerr nak title dato.....letak jerr kat blog ni Dato HM hahahahaha ....:D kami ok jerr kat sini

Mem Aluya said...

Setujuwwww. Hihihihi.

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!