Tuesday, June 2, 2009

Kena faham dulu..


Minggu lepas merupakan antara minggu yang tersibuk bagi hamba. Isnin sampai Selasa I've attended some courses and training. On Friday, hamba ambik Annual Leave since isteri hamba kena pindah ke Terengganu balik (sakit jiwa!!!). hari Isnin pun cuti gak pasal banyak barang nak punggah balik ke Terengganu. Jadi sekarang I'm alone in Kuantan. Pagi ni bangun tidur, teringat kat anak-anak and isteri.

Hamba amik iktibar dari kejadian bulan lepas, hakikat kehidupan ni, Allah Taala jadikan secara basic ialah untuk mengabdikan diri kepada Allah. Cuma cara pengabdian tu berbeza dengan individu. Kita kena faham kenapa Allah Taala jadikan sesuatu ke atas kita. Dengan cara kita faham hakikat setiap kejadian, barulah kita move on dalam hidup kita.

Hakikatnya, hidup dan apa sahaja dalam dunia ni bukan milik kita, termasuk anak-anak kita, isteri kita, duit kita, kereta kita. Itu semua hanya amanah Allah ke atas kita sebagai manusia yang sepatutnya kita pulangkan kembali dengan sempurna. Lepaskan pegangan kita, maka kita akan rasa lebih bebas. Because we will loose nothing when we have nothing.

8 comments:

floweristachantress said...

adoihaii.. kena pindah semula?? hmm.. dugaan tu.. bersabarlah kan.. insyaAllah berkat kesabaran nanti dptlah apa2 yg lebih baik nanti

Soulier MUCHiER said...

Cabaran dan dugaan hidup...

Kamu tahu apa erti Kerinduan?...Kerinduan adalah nikmat yang tiada terhingga yang di beri Allah swt kepada hamba yang di sayangi...

Kamu pasti di dalam kerinduan selalu...insyaAllah

HambaMaya said...

itulah pasal.. hamba pendam jer dalam hati ni bila dapat berita itu hari.. malas nak pikir banyak.. malas nak kompelin pape.. hamba tau ada sebab.. jadi, lets the problem find its own solution... tapi bak kata orang tua.. langit sedih, nampak hujan mendung nya.. tapi hati sedih, sapa yang tau.. hehehe..

Soulier MUCHiER said...

alahai sedih lak hati den bila hang habaq lagu tu...tersentuh jiwa rega...

floweristachantress said...

c adek den yg sorang nih.. hmm.. tak pe lah dugaan tuk senang komdian hari nih kot insyaAllah :)

HambaMaya said...

insya Allah.. mintak2 dimudahkan urusan..

Mem Aluya said...

Hoh?! Senangnya pindah-pindah. Ni orang opis suka-suka hati pindah kan ke?

Lahai. Sab-ba-ro ya.

HambaMaya said...

macam citer syurga cinta lak.. hehehe

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!