Wednesday, May 28, 2008

Pendidikan Moral (& Etika)




I did mentioned in my last entry that I'll be on leave untill Thursday right? Tapi, apakan daya, hamba terpaksa kembali bekerja hari ini. Nevermind. At least, dah uruskan beberapa perkara.

Itu hari ada bagi talk to a few government servants about financial management. At the end of the session, macam biasa, ada Q&A. Maka bangunlah seorang uncle nih bertanyakan pada aku soalan yang tiada kena mengena dengan financial management. Kalau ikutkan malas nak menjawab pasal cara dia tanya tu memang sah nak uji aku and di luar topik perbincangan. He asked me "..what is the difference between moral & ethic?..". Moral & Etika. Aku senyum and answered his question.

Moral dan etika ini biasanya orang akan kata sama jer, tapi hakikatnya, ia sering berkonflik. Senang cerita, moral ialah "doing the right thing", while etika ialah "doing things right". Jelas? Aku bagi contoh, polis yang tahan orang bawak kereta laju. Bila ditanya, orang tu jawab pasal anak dia sakit di rumah. Now, kalau ikut moral, the right thing to do is to let go the guy. But, kalau ikut etika, dia still kena saman orang tu. Nampak tak? Sebab itu aku kata moral dan etika ni sering ada konflik.

Satu contoh lagik, dalam bidang politik. Tun Mahathir keluar UMNO. Adakah dia tidak bermoral dan tidak beretika? Mungkin bagi dia, selagi dia duduk dalam UMNO, yang pada pandangannya sudah tidak relevan, he is not doing the right thing, dalam ertikata lain, tidak bermoral. Tapi adakah dengan keluar dari UMNO dia "doing things right" (beretika)? Nampak tak?

Dalam pengurusan kewangan, orang yang beretika akan berbelanja ikut kemampuan dia sampai nak bersedekah pun berkira, tapi kalau orang tu bermoral, dia akan cuba gak bagi sikit kat orang yang mintak sedekah.

My point, sebenarnya dalam hidup, kita kena ikut jalan tengah-tengah moral dan etika. Jangan terlalu rigid, tetapi jangan juga terlalu soft. Bak kata orang tua dalam kes moral dan etika ni, "..buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali..".


13 comments:

sue cipot said...

suka sgt baca blog bro nie, kdg2 sue tpikir bro ni umur 40 an lak huhuhu.. cara bfikir, suke ar life bro..

HambaMaya said...

30 pun tak cecah lagi.. 40 an lak.. hehehe.. anyway, tq 4 reading.. hanya di blog je lah hamba boleh utarakan pemikiran nih.. kadang-kadang orang tak boleh terima.. tapi, i'm only doing the right thing.. hehehe

Khambeng Madu said...

"..buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali..".....ayat ni dulu pegangan aku masa muda remaja smpai skg..arwah nenek aku yg sound kat aku...Alfatihah utk nenek n toki

:: nice entry bro

Tok Ketua said...

mmg benar hujah2 itu.. lihatlah apa yg terjadi skg.. bila baik sgt ngan zool tu.. dia mkn tuan lak jadinyer..

KitKet said...

woo.. now i know.. u ni memang pemikir lew sama cam mami momoks and mem aluyah..

most of the time.. i never think deep.. lebih banyak take for granted.. ntah ler.. kenapa ek? klepek jugak mak kuceng ni

HambaMaya said...

takder lah pemikir sgt.. tukang karut jer lebih.. suka mengarut sambil korek hidung.. hehehe..

fizzzy Ian said...

pemikiran kritis (dan puitis). always enjoy reading ur entry. haha fz banyak tulis ngarut..hehe

zool irfan said...

wargh.. hamba maya ni ajar org bab
2financial la ni. budak akaun la ni...

aku dah lupa habis ilmu2 bab balance2 akaun ni.. huh..

suka la baca entry ni.. buat aku berpikir jugak..

zool irfan said...

yela tok ketua.. yang busuk hanyir semuanya saya.. yang wangi armis, polo black,aqua body shop semuanya tok ketua..

HambaMaya said...

kesian la pulak si zool ni.. takper, di mata tuhan, semuanya sama... hehehehe..

Mademoiselle Cynicleopetra said...

the moral of the story is kita kenelah beretika bila mengerjakan sesuatu....ermmm...

aku nih bermoral atau beretika nih...?

atau aku hanya beretika untuk memperlihatkan yang aku nih bermoral...

dah pening dah...LOL

floweristachantress said...

hmm.. buat baik kalau boleh kena sentiasa.. buat jahat jgn sekali-kali.. :)

Mem Aluya said...

Great posting :)

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!