Wednesday, May 21, 2008

Berambus!!


I've came across an entry in a blog recently. And it sure make me feel quite insulted with the blogger's idea. The entry is actually based on a writing by somebody, yang mempersoalkan tentang adakah Melayu itu satu bangsa?


Dia menyatakan tidak ada satu bukti yang menyatakan bahawa Melayu itu satu bangsa sendiri. Maksudnya terhasil dari campuran bangsa-bangsa lain, tidak seperti bangsa Arab, bangsa Cina dan bangsa India. Tegasnya, yang dikatakan bangsa Melayu ini ialah campuran bangsa lain seperti Jawa, Banjar, Bauyan, Minang, Bugis dan lain-lain yang disebut sebagai perantauan nusantara. Di Tanah Melayu sendiri, mungkin ada juga percampuran dengan kaum Siam untuk bahagian utara dan timur.


Now, aku bukan emo or else. Tak kira betapa aku rasa tersinggung pun, itu pemahaman dia. Memang betul apa dia cakap, Melayu ini banyak campuran. Melayu ni ada banyak pecahannya. Macam bangsa Cina, ada Hakka, ada Tionghua, ada Han, sama la orang Melayu. Cuma, orang Cina ni sudah berjaya disatukan menjadi satu bangsa oleh Maharaja mereka, Shin Huang Ti. Di nusantara sendiri ada banyak percubaan menyatukan bangsa, contohnya bila Srivijaya cuba menyerang Tanah Melayu, Majapahit mengalahkan Srivijaya dan macam-macam lagi cuma tak berjaya. Yang menjadi cuma bila Indonesia ditubuhkan maka tiada lagi orang Jawa, orang Makasar, yang ada cuma bangsa Indonesia. Mereka sendiri lebih gemar untuk refer diri diorang as orang Indonesia. Tapi mudah di sana kerana adat dan bahasanya lebih kurang.


Maksud bangsa itu sendiri ialah satu kumpulan yang mempunyai bahasa, adat, agama dan cara hidup sendiri. Tapi kena ingat dan kena tahu yang takrif Melayu itu ada dua. Satu dari segi etnik, dan satu dari segi perlembagaan. Dari segi perlembagaan, itu definisi setempat. Tapi dari segi etnik, itulah definisi global.


Aku tak taulah apa rasional dia mempersoalkan bangsa ni. Kadang-kadang terfikir gak.. kenapalah datuk nenek moyang aku baik sangat bagi orang lain tinggal kat Tanah Melayu ni dulu..kalau aku jadi Sultan dulu-dulu, "..korang semua dah abis meniaga belum kat port aku nih? kalau dah habis, berambus!! Bawak sekali dengan anak cucu korang. Kalau ada tinggal tahik korang pun aku suruh bawak balik!!..".


Sekali teremosi lak.. ahaks..

8 comments:

floweristachantress said...

ahaks... terfikir jugak gitu.. tapi kalau dulu2 sultan di Tanah Melayu halau suma imigrant nampaknya den nih tak wujud la pulak tapi walau cemanapun campuran asal usulku.. aku tetap bangsa MELAYU beragama ISLAM insyaAllah

KitKet said...

siapa yang berkata tu? karpal singh kot.. pura2 bukak blog guna id campuran susu tepung

HambaMaya said...

i dont mean to insult mana-mana melayu campur.. but ini cuma buah pikiran jer.. aku pun banyak gak campur.. tu yng anak pun mengikut mata keturunan tu.. hehehehe..

aku la ros said...

bengang... dah bagi betis diorg pijak pala lak..

Mademoiselle Cynicleopetra said...

aku tetap ngaku melayu asal keturunan tu kira pakaliao jerr lah...asal halal...

Mem Aluya said...

Hantar je peluru hidup kasi warning sama dia.

HambaMaya said...

takleh.. nnt kena report.. hehehe.. (should we have this type of conversation..hehehe..)

sw337un73j4 said...

till now me dok pikiaq..napa eh bila india mix sama chinese, anak depa musti muka melayu..hagak2 ada kot asai usoi owang melayu dari dua elemen ni kot eh?

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!