Thursday, May 22, 2008

Kawan Dunia Akhirat..


Malam tadi, nothing much to do. Lepas ajar housemate tu main gitar, I don't know what else to do. Amik buku Buya Hamka, hmmm.. no mood to read. Lansung hamba pun masuk bilik, baring-baring. Tetiba terfikir yang dalam banyak-banyak benda di dunia ni, antara yang aku belum ada lagi ialah seorang kawan baik. Of course I have a wife to resort that. Tapi, aku memang takder kawan baik yang boleh dipertimbangkan sebagai kawan dunia akhirat.



Kenapa ek? Kalau nak dikirakan, aku banyak gak kawan. Merata dalam Malaysia nih, since aku dok merayap sana sini. Bukannya aku tak pandai berkawan, in fact aku berani jamin yang if you are around me, walaupun baru pertama kali jumpa, aku akan buat korang macam dah lama kawan. But still.. Wife aku toksah kira lah. Kawan baik dia dari sekolah rendah pun still contact dia lagi.



Last-last aku buat kesimpulan yang semuanya pasal aku. Aku sendiri bukanlah seorang kawan yang baik. Aku ni jenis take for granted seorang sahabat. Aku malas nak contact kawan-kawan, walaupun dalam hati aku selalu ingat kat diorang. Aku cuma akan contact diorang bila aku nak jer, macam bukan jadi tanggungjawab aku untuk jaga persahabatan tu. Tapi, ini perangai sejak kecik lagi nih. Macamner nak ubah ek? Kalau ada kawan-kawan yang kenal HambaMaya, mintak maaflah. Aku takder reason nak bagi kenapa aku tak contact korang. But, I always appreciate our friendship..



Fikir sekali lagi, ini adalah salah satu sunnah Nabi Muhammad s.a.w yang aku masih tak buat lagi since aku masih belum ada sahabat seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Ali dan para sahabat r.a.



Sekali, aku yang kena pacak... hehehehe..




15 comments:

floweristachantress said...

tang bab baru pertama kali jumpa mcm dah kenal lama tu memang betul sgt2 lah... :))

tang susah nak ctc kengkawan tu.. tak dapek lah den nak nolongnyer.. sbb den pun sama.. huhuhuh

HambaMaya said...

ooo.. see.. kan dan ada testimonial.. hehehehe...

apa nak jadi dgn kita ni ek.. marah linda onn kalau tau nih.. buat penat jer buat iklan kat radio era suruh tepon kawan-kawan.. hehehehe

KitKet said...

alamak terkena batang idung sendiri pulak..

i also wish to have kawan suka dan tangis tapi effort ke arah tu belum cukup lagi... adoi

floweristachantress said...

kita kena buat 1 kursus tuk dapat effort mengekalkan kawan suka dan nangis tuk org2 kg 360 nih.. hihihihi

HambaMaya said...

betul tu.. ingat aku sorang jer ada perangai gini.. hehehe.. go order fadhilah kamsah ke, prof izzi ka... hehehehe..

fizzzy Ian said...

menyendiri bukan makna tak kisah, asalkan ikhlas dihati..wa no hal punya kan..Gimme Pive..haha

p/s bro buangkanlah word verification tu..terasa menyampah pula nak taip menatang tue.

sue cipot said...

huhuhu ala bro ada kawan ramai2 wat serabut kepala je, malas ar.. sue ni mmg xminat bkawan.. mudah jemu tmbah lak kalo dpt kawan jenis suke paksa2 lg sng ar aku campak lam longkang,
tp sue ada kawan yg sehati sejiwa,
kire leh ar dipangei kwan suke & duka, sahabat sejati, syukur alhamdulillah sue dh jumpa.. my bestfriend nama maznah binti rashid

floweristachantress said...

HM, sapa2 pun nak panggil tak pe asalkan jgn hang tuah baju kaler2 tu jer... huhuhhuhu

HambaMaya said...

betul!!! hang tuah baju kaler, kaler tak dibenarkan sama sekali!!!

Tok Ketua said...

hhhmmm.. mmg betul kata fizzy ngn sue.. menyendiri x bermakna kita x kisah.. ader ramai kwn pun kdg2 serabut.. semua bergntung gak pada individu..

mcm tok pulak ramai sgt kwn.. tok mmg suka berkawan.. x kisah la sesape asalkan ikhlas nk berkawan.. tu jer tok rasa suka.. alhamdulillah.. tok ader ramai sahabat & kawan suka dan duka.. kdg2 tok sendiri yg x terhandle kwn tok... ye la lain org lain ragam..

apa2 hal pun semua penduduk kg antara kwn2 tok plg sayang.. mmg pantang kalo kwn tok kene usik.. huhuhuhuhu..

Zu said...

kawan dunia akhirat???? berat sangat bunyinya bro...aku sendiri pon ramai kwn tp utk brhoyeah hoyeah jerrr la tp klu kwn yg boleh nangis sama2 dgn aku rasanya tak da kot....hu..hu..resam donia skrg

Mem Aluya said...

Likewise. I don't have any friends other than Amin. I only have acquaintances and ex-colleagues. The fact is, yes the thought is there to keep them in touch however those in my YM list pun I put under stealh setting permanently offline, even so they used to be my close frens while growing up. The truth is I avoid them... for the Qs I dread to answer. I think many-many times before making a fon call, which in the end, I ended up hanging up.

Sad huh?!

HambaMaya said...

aiyak.. same here.. sometimes, call gak... tapi bila bunyi jer, letak balik.. apasal ek?

Mademoiselle Cynicleopetra said...

takyahlah nak susah-susah hati...mak yang tuo nih pun asal kelabu jerr...my best fren adalah somi den...somi dunia akhirat...nkolah jiwa...nkolah satu-satunya....dlm jiwa ragaku ini ewahhh...

agaknya dah mmg takdir kita semua jumpa disini sama jerr..peel...kat luar jgn haraplah mak nak contact..call call segalak...mmg jenis tak ambek kisah...

jgn lah habis2 wang nak call-call...kang call pun tak angkat...hehehehe jgn mare ya mmg tabiat begitu...

harap maklum

sw337un73j4 said...

now me dah tak rasa lonely bila dok pat blog..sebab.me kat dunia nyata..i mean, out here kat sp town mmg takdak kawan..hehehe..

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!