Thursday, September 8, 2011

Moh Kita Menangis Ramai-Ramai



Siapa yang tak pernah nangis? Kalau ada yang angkat tangan, samada dia tu keturunan Conan the Barbarian (sila rujuk filem CONAN THE BARBARIAN- 1982, skrip Subotai: He is Conan, Cimmerian, he won't cry, so I cry for him), atau memang ada masalah kat kalenjar air mata dia.


Menangis ni lemah? Tak elok menangis? Orang pompuan jer nangis?


Al kisahnya, bukanlah begitu. Menangis itu melembutkan hati. Memang benar hati kena kuat, kena gagah, kena tabah. Tapi, hati pun macam mata pisau. Kalau nak tajamkan mata pisau, tak bolehlah terus tenyeh dengan batu asah. Kena siram sikit dengan air. Baru senang untuk ditajam. Bila dah tajam, baru senang nak potong bawang. Hati juga begitu.


Kalau perlu menangis, menangislah. Ia nikmat Tuhan yang tidak sia-sia. Yang eloknya, bila menangis kerana ingatkan Tuhan kita, ALlah Yang Rahman. Lebih elok lagi bila menangis, kita amik iktibar kenapa kita menangis sambil ingat bahwa apa yang berlaku itu atas ilham Yang Punya Iradah, ALlahu Jalal.


Abu Hurairah radhiyaLlahu ‘anhu berkata, bahwa Rasulullah sallaLlahu alaihi wa sallam telah bersabda, “Tidak akan masuk ke dalam neraka, seseorang yang pernah menangis karena takut kepada Allah, sehingga air susu kembali ke putingnya, dan tidak akan dapat bersatu debu saat berjihad fisabillah dengan asap neraka jahannam”. (HR. Tarmidzi) - auka ma qal.

2 comments:

Bahasa Makngah said...

ok......nak nangis bbanyak2

HambaMaya said...

kak dah, bakper takleh komen blog deme? ^_^

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!