Monday, February 21, 2011

Yang Tersuci


Semua orang tahu agama itu perkara suci. Tak kiralah agama apa pun. Setiap agama itu memang disucikan walaupun agama yang disucikan Allah sendiri hanya Islam. Dan apa sahaja yang beragama atau KELIHATAN beragama akan nampak suci. Sebangsat-bangsat makhluk, kalau dikait dengan agama pun, pasti akan jadi suci.

Oleh itu, atas teori mudah ini, maka ramai yang cuba kelihatan suci dengan menjadikan diri beragama, sekaligus mendapat kepercayaan awam. Tak percaya?

1. Cuba tengok pesalah yang keluar mahkamah. Kalau lelaki, hatta perogol bersiri/ pembunuh, pakai ketayap, yang pompuan pakai tudung.

2. Makanan letak logo halal, walau guna lemak binatang tak sembelih, masih laku di pasaran, orang tak banyak tanya.

3. Nak jual kismis? Nak jual madu? Cuba letak hadith nabi kat label, gerenti beres!!

Dan banyak le lagi contoh-contohnya yang kat luar sana, khas untuk orang yang berfikir. Hatta blog nih pun, kalau hamba guna ayat-ayat arabic mesti boleh jadi laman web soal jawab agama, walaupun hamba takder degree syariah atau kelulusan JAKIM... hohohoho.

Agama memang menyucikan. Andai kita betul-betul untuk mencari keredhaanNya sebagai hambaNya. Kalau kita guna nama AGAMA untuk tujuan duniawi, maka di dunia mungkin terlepas, tapi di Padang Masyar sana, kita menjawablah dengan Zat Yang Maha Suci itu sendiri. WaLlahu a'lam.

4 comments:

Mak Kembang said...

ngeeeeeeeeeeeeeeeee!

Mak Peah Bini Sood said...

dulu ada penyanyi penyanyuk dari indon namanya SUCI tapi pakaian dia mcm belom berSUGI! ntah mana dia dah menghilang skrg kene CUCI agaknya...

Tok Ketua said...

sangatlah benar..

HambaMaya said...

sakit mata bila nampak agama diperdagangkan..

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!