Friday, May 15, 2009

Maka DiciptakanNya..


This planet, this world, was created by Allah Almighty for us to benefit it from. It is actually up to us on how to use and appreciate whatever is created by Allah, whether in a good sense or the other way around. Setiap apa yang ada di atas dunia ini, samada yang zahir ataupun yang ghaib sememangnya diciptakan untuk manusia atas bumi ni.

The question is, how are we going to use it, not just for our own sake but also for the benefit of others? Contohnya ilmu yang ada, kalau tak kita sebarkan pada orang ramai, cuma kita jer lah yang akan dapat faedahnya. Seperti mana yang dilakukan oleh Toh Puan Sri Gee yang banyak memberikan ilmu mengait dan masak-memasaknya. Satu lagi ialah kemudahan untuk blogging nih, kalau kita guna untuk kebaikan maka bukan kita saja yang dapat faedah (release tension) tapi orang yang baca pun at least boleh dapat something.

Tapi itu baru yang zahir, yang tersurat kata orang. Hakikat yang halus tu masih banyak lagi kita tak gunakan untuk diri sendiri dan orang ramai. Sekali lagi, Allah Taala ciptakan dunia ini dan makhluknya untuk kegunaan manusia. Baik yang ghaib, baik yang zahir. Maka carilah ilmu yang selayaknya untuk mempergunakan ciptaan Allah ini demi kemaslahatan diri dan orang ramai terutamanya yang kita kasihi.




8 comments:

floweristachantress said...

amboii toh puan sri ek.. hahahhahahha tulah kan baiklah kita sama2 gather2 ilmu dr memaki hamun orgkan ;)

den setuju tuan hamba ckp tu, selain dpt release tension diri sendiri at least kita bolehlah jd mcm 'burung pipit' :)

floweristachantress said...

oh ya toh puan sri mommi pun ngajar mengait lg mcm2 benda tu hah kat soiliecrafty dia ;)

btw, toh puan sri mem pun dah nak start project mengait dia tu bila jarum ngan benang sampai dubai.. bolehlah tun sri HM tempah spender made in dubai ek :)) hahahhahah adehhh mengarut dah kan =))

Soulier MUCHiER said...

Dulu masih ku ingat...cerita kegemaran Planet of the Apes...

Bagaimana teciptanya cerita sedemikian pun tak tahulah puncanya...

Pada hemat den lah kan Omputih nih suka memperbodoh2kan dunia dengan dunia hayalan semata...

...but skrg byk pula monyek! berkeliaran tanpa perasaan malu...

eh tak kene mengenake gan tajuk!

HambaMaya said...

itulah.. tak sabar nak tengok hasil spender kait hello kitty.. hehehehehe...

HambaMaya said...

ohh yeaa.. tak lupa jugak toh puan sri mommimok yang memberi ilmu kepada ank bangsa.. hehehe.. skang ni dah kurang ke bagi pedoman hidup kat pengganas-pengganas? heheheh..

floweristachantress said...

toh puan sri mommi tu dah terbahagi dua tu sekejap jd toh puan souliecraty sekejap lak jd toh puan momok yg beri khidmat nasihat kat hantu2 sejagat hahahahha

HambaMaya said...

itulah pasal..kengkadang konpius gak nak gi jengok kat mana.. ahaks..

Zu said...

ooo mommy dah dpt gelaran toh pun sri rupanya heheheh

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!