Friday, April 10, 2009

Beraja di hati...


Masa kecik-kecik dulu, datuk hamba ada berpesan;
"..Dalam manusia, hati adalah raja, tubuh ni rakyatnya. Baik raja, baik la rakyat. Jahat raja, jahat la rakyat.."

Bila dah besar ni, memang selalulah dengar nasihat-nasihat macam ni. Ingatkan dah habis faham, tapi masih ada lagi yang hamba tak habis faham dan tak habis sedar. Generally, macamne yang dikatakan "..hati ni raja dan tubuh itu rakyatnya.."?. I've come out with a simple example.

Let say kita tengah duduk kat pejabat and tengah buat kerja. Tetiba, terdetik di hati kita nak online and blogging. Maka, otak dan tangan kita pun terus la buat seperti yang hati kita nak. Atau, tengah duduk buat kerja, hati terdetik kata nak kuar minum kejap. Kaki secara auto akan mengangkut tubuh kita gi warung berdekatan. See? Hati kata nak blogging, tubuh badan kita pun ikut. Hati kata gi minum, kaki pun angkat gi warung. Macam perintah raja, rakyat pun ikut.

Yang buat aku sedar, ialah bilamana terpikir, ".. kalau macam tu, macamner nak buat raja jadi baik? Buat keputusan yang betul..". Maka mestilah ada penasihat atau pembantu. Kalau hati ni, siapa lak penasihat dia? Sudah tentulah akal kurniaan Allah. Hmm..

5 comments:

Mademoiselle Cynicleopetra said...

Raja manikam sebelah rumah nih...dah lama nak kene munuh...

btw I'm not racist occay...

Actually mmg ada benarnya beraja di hati...pun boleh di istilahkan sebagai...orang yang bongkak dan sombong ngengader dan berlagak...

Juga boleh di istiharkan juga sebagai satu istilah berangan2 mak jenin jerr....

ewah cam ahli bahasa pulak...bahasa melayu pun parah...LOL

floweristachantress said...

macam mana pulak nak bezakan detik dari hati ngan detik dr fikiran?

HambaMaya said...

bagi hamba, detik hati ni spontan dan ada kaitan dengan keinginan, kehendak, .. yang datang dari fikiran ni bila kita nak merasionalkan apa yang datang dari hati.. bagi hamba, niat ni semuanya dari hati atau naluri, yang kedua baru dari akal untuk mengkonfrmkan apa yang hati nak..

Zulazri Kamarul said...

raja adil raja disembah..
raja zalim raja disanggah..

*saje menyemak*

HambaMaya said...

datang lah lagi.. tempat mmg dah semak..

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!