Tuesday, November 4, 2008

786 Alhamdulillah, Syukur...


Kebelakangan ni, semangat nak gi duduk oversea ni makin meluap-luap!! Ramai gak kengkawan aku yang dah pindah and akan pindah ke luar negara cari rezeki atau sambung belajar.. aku masih lagi kat sini carik peluang.. Yang terbaru, kawan aku yang kerja kat BPH tu dapat offer kat Arab Saudi, gaji sebulan RM25k. Gila!! Start tahun depan.

Jealous memanglah, tapi bagi aku rezeki masing-masing.. lagi pun, for the time being, alhamdulillah, hidup aku nih masih lagi di landasan yang aku dah rancang.. Lepas grad, dapat kerja, lepas tu beli kereta, lepas tu kawin.. rancang nak sambung belajar, dah sambung belajar.. memang syukurlah..

Masa duduk Johor dulu, aku duk dengan satu couple nih, abg Ismail n kak chris. Wife dia convert. Abg Ismail ni cukup simple. Aku mula2 cuba ikut style dia, tapi tak boleh, pasal aku ni banyak sangat kehendak. Ex-boss aku dulu pun ada cakap, "..nak bahagia senang jer, kalau kau rasa hidup kau dah cukup, mesti kau bahagia..",.. hmmm, yo lah tuuu.. cakap memang senang beb.. sebab tu lah Norman Hakim boleh carik lain.. hehehe..

Kesimpulannya, kalau dapat, bersyukurlah dengan apa yang ada, tapi kalau rasa diri tu boleh dimajukan dan diperbaiki, apa salahnya kita buat untuk kebaikan kita dan orang sekeliling yang kita sayang.

16 comments:

Zu said...

aku bersyukur dah kawen byk budget aku dah cut emm mcm belanja dapur, beli makeup2, beli baju, semua tu hubby kena beli ok kalau dulu bujang kena tanggung sendiri muahahahaha.....jgn marah wahai suami2 sekalian

HambaMaya said...

haduhhh... ni yang lomah nih.. tapi biasalah.. aku selalu pesan kat customer lelaki, kita sebagai lelaki and suami, tugas kita setiap hari ialah memastikan meja ada makanan setiap hari..

Mem Aluya said...

Ya bang... dengar bunyi cam sedap sangat. Bukan nak patahkan semangat. Kalau kat Dubai ni sewa rumah sebulan 10k... babysitter 2k... sekolah anak lagi mahal dari nak complete Phd... bas sekolah satu semester ada yang sampai 8k sorang... apa kejad! Oleh itu, sekiranya mendapat peluang... pastikan package baik punya! Accommodation, transportation, belanja sekolah anak, insurance, visa depa cover. Baru syiok dapat 25k. Hehehe. Carik kompeni mat salleh kalau boleh. Tiap bulan depa bagi furniture allowance soh tukar perabot rumah. Kompeni Jepun pun hampagas. Carik lain!

Good luck bro. Dimata ada kemahuan, disitu ada jalan. Insya Allah.

Mem Aluya said...

=dimana

sue cipot said...

mcm mana kite nk suruh diri kite ni belajar bsyukur dgn apa yg kite ada? knpa kite sllu nampak kpunyaan org lbh baik dr yg kite ada? tamak ke manusia ni bro?

HambaMaya said...

cayalah mem.. tapi bila dengar kos tu, lemah longlai la sikit... hehehehe...

HambaMaya said...

manusia mana pernah puas sue.. bila dah hilang apa yang ada, barulah terasa.. tengok norman hakim and abby, bila abby mintak cerai, barulah nak menangis.. hehehehe

Mem Aluya said...

Hehehe. Betul kata Tuan... susah sangat nak memuaskan hati ni selagi bernama manusia. Yang rambut lurus nak kerinting, yang kerinting nak lurus. Orang rambut hitam, sibuk nak karatkan. Yang rambut putih, nak hitam balik.

Tapi Tuan, itu hakikat. Better make known. Kalau dapat ciput pun macam laki I... grab je lah opportunity. Pegi sorang dulu ke... sok esok angkut lah batalion. Stepping stone maaa... nak cabut. Toksah tunggu la kat Malaysia tu. Unless you boleh tembus kroni yang kat atas-atas tu.

Tell you what, acquaintance kat sini... umur muda lagi dari you dah boleh pakai kereta level Rexton, level Murano. Dok Malaysia sampai pencen lah. Lain lah kalau bisnes seniri.

Kami ni, selagi Bamin jadi kuli Jepun and Mem dia dah bersyukur jadi Mem besar dok rumah... memang menapak je lah. Hahaha. You know what I mean?! Kalau hendak, usahalah. Guess I am content with what I have now, insya Allah... Alhamdulillah :)

floweristachantress said...

hihihih i am content with what i have now.. dodulu memang nak cemacam.. tp bila dah dapat cam dah M besarlah pulak..

tp byk jugak lg demand itu ini.. anyway, selagi hidup selagi tulah manusia tak pernah puas.. kalau dah puas baik tunggu mati je kan? kalau ada kederat nak dpt lebih apa salahnya usaha ke arah tu.. lainlah kalau M besar..

tp dlm byk2 nih.. apa ke hal plak masuk nama Norman Hakim? tu jenis lainnyer kehendak tu.. hahahhahahha

HambaMaya said...

hopefully i'll get the chance.. bila dah kaya nanti, boleh jadi boss besar, bila dah jadi boss besar, aku pecat semua orang yang aku menyampah.. pastu aku lantik kroni aku jer.. hahahahahahaaaaa.... hidupku kucar kacir kerana ko soberi!!!!!... ooopss.. ter "emo" lak.. ahaks..

Zu said...

semangat mem luyah ari ni....

floweristachantress said...

hahahhahah soberi jugak yg kena.. lol!!! tak abis2 soberi :))

sw337un73j4 said...

betul sangat bro...kalo loan 2.5M gue tu luluih....bubai mesia! serius occay!

HambaMaya said...

huih.. buat loan dgn bank mana nih.. boleh hamba tlg tgk2.. hehehehe...

sw337un73j4 said...

ha ha..kang luluih..semua hilmu akan hamba perturunkan..he he he *wink!

Niamakahai said...

786 tu sebenarnya apa ek?

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!