Wednesday, September 3, 2008

Kopi Story


Tengah-tengah aku korek hidung semalam sambil minum kopi, aku teringat kawan aku yang sorang nih. He was the one who taught me on how to really menikmati air kopi yang kita minum.


Remember that our tounge ada tunas rasa kan? Tunas rasa ni gunanya untuk mengesan rasa manis, masam, masin dan pahit. Sebelum kita minum kopi kita, kita kena tahu elemen apa yang ada dalam kopi yang kita minum. Macam sesetengah kopi, bila sejuk sendiri (bukan pasal letak ais), dia akan ada rasa masam-masam sikit. This is my favourite kopi lah. Tapi ada yang pahit terus tak hilang. Jadi, kita kena gunakan elemen-elemen ni dalam masa kita minum kopi tu.


Bila kita minum kopi, take sometime to play it with your tounge a bit. Disebabkan tunas rasa untuk manis di hujung lidah, kita kenakan kopi tu di hujung lidah. Nak rasa masam lebih sikit, kita tahan kopi tu di sebelah tepi lidah. Last sekali, nak rasa pahit, tahan pulak di pangkal lidah. (aku pun tak berapa paham apa yang aku tulis sebenarnya.. hehehe).


Disebabkan aku terlalu enjoykan diri aku bila minum kopi, satu cawan kecik pun payah nak habis pasal aku minum sikit-sikit. Pergh... bak kata orang putih "sip by sip".. Tapi, aku tak minum Nescafe macam ni. Kalau minum Nescafe, mesti mau letak susu. Kalau tak aku loya-loya lepas tuh. Cik Lib lak ajar aku minum kopi dengan gula melaka. Kena letak lebih sikit la pasal tak berapa manis letak gula melaka ni. Cuma, lebih sihat katanya.


Hidup ni, macam kopi gak. Pahit-pahit kopi, kalau diletak gula, manis jugak.. hehehe

7 comments:

floweristachantress said...

lambat lg nak time berbuka nih dah cerita kopi? :))

HambaMaya said...

teringat.. hehehehehe

Mademoiselle Cynicleopetra said...

saya tak minum kopi...sebab baunya pahit...saya tak minum manis2...sebab saya bukan seorang pemanis...tapi saya sangat suka air jarang... mungkin hidup saya jarang-jarang...LOL

Mem Aluya said...

Masih mengidam kopi luwak tu...

HambaMaya said...

suka dengar lagu kopi dangdut..

NaD said...

Saya seorang caffein-addict!

Everyday mesti nak minum kopi. Tapi nescafe la. Pagi yg taruk susu, malam yang 'o'. Kopi hitam cap kapal api skali skala time makan goreng pisang petang2 or makan ngan pulut kelapa sama ikan masin. perrgghh!

aku la ros said...

owh..kisah nad mcm cik melah.. hari2 mau minum kopi..kalau tak minum..cik melah tak leh nak yak-yak.. huhuhuhu

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!