Sunday, May 11, 2008

Lari dan Kahwin..



Kes-kes budak pompuan kena bawak kahwin lari ni, mengingatkan aku masa zaman sekolah dulu.


Dulu aku belajar di sekolah berasrama. Nak dijadikan cerita, kebetulan hari minggu tu ada Pertandingan Catur Peringkat Negeri dekat dewan sekolah aku. Since I've got nothing to do, aku pun pergilah ke dewan sekolah aku dengan harapan nak tengok awek-awek chess ni. Tengah-tengah syok aku cuci mata, tetiba datang kawan aku berlari cari aku. Dia kata ustaz WAK cari aku. Dia suruh aku pakai baju Melayu and ikut dia. Aku balik hostel, tukar baju and gi umah dia kat kuarters guru dengan kawan aku. Sampai umah dia, ustaz kata kita nak kena gi kenduri baca doa. Aku ikut jer. Bab makan free ni memang tak tolak, beb.


Sampai ke destinasi, aku tengok takder rupa macam ada kenduri pun. Rumah tertutup, orang macam takder. Ustaz suruh aku diam. Kitorang masuk umah, tengok dah ada orang tunggu. Kitorang duduk, ustaz start dia punya zikir. Abis doa, kitorang makan. Masa makan, aku tengok ustaz masuk dapur, bagi air doa and cakap something kat tuan umah.


Masa balik, dalam kereta aku tanya ustaz apahal. Dia kata, inilah akibat bila kahwin tak ikut restu mak bapak. Lari luar negara. Dah ada anak, suami cerai tapi nak anak tu. That girl lari balik Malaysia and bawak anak sekali tapi husband dok tengah cari-carik siap upah Mafia lagi. Time tu aku mana nak faham sangat. Aku angguk jer lah.


For all of u out there, tepuk dada, tanya la selera. Nanti dah kena.., gua cuma boleh cakap, sekali dah kena pacak daaa..


11 comments:

floweristachantress said...

dari minggu lepas lagi dlm otak nih asik dok pikir benda kawen lari ni jer... ishhh sian kat mak bapak.. dah lahirkan dah bela sampai besar.. tau2 org lain men suka2 je nak bawak lari.. yg nikah bebetul tu ok lagilah.. yg curik bawak lari sia2kan tu adusss

pas tu masing2 masa tgh chenta komain lagi lupa mak bapak, family suma.. tapi bila dah 3,4 thn dah hidup susah barulah terkedek2 nak cari mak bapak semula nak mintak tolong.. tak pun soh plak family menagih simpati rakyat Malaysia... mintak sponsor nak selamatkan etc.. huh!! geram nih.. kan dah papagi bebel dulu.. hihihih

HambaMaya said...

takper.. throw away all your anger here.. hehehehehe..

KitKet said...

masalah ni nak salahkan siapa? kalau mak bapak terlalu kongkong, anak memberontak lari.. terlalu free anak pun boleh lari marathon sesuka hati..

hmmm.. pendidikan, bimbingan dah bagi selagi terdaya.. kawan? tv? masyarakat?

HambaMaya said...

x boleh nak salah kan sesiapa.. kena terus bagi bimbingan.. pasal urusan perasaan nih adalah terlalu kompleks dan sensitif.. silap kata boleh hilang satu nyawa.. like mama ket kata, tak leh kongkong sangat.. tapi takleh free sgt.. moderate lah..

fizzzy Ian said...

bak org kata masa bercinta semua manis..bila kahwin baru semua pekung terbuka (iyer ke sy tak pernah kahwin) hehe.

Tp kahwin kene ada restu mak bapak kalau tak susah hidup (yg ini fz dah tgk sendiri) huhu ..

tggulah sy kahwin..akn kujemput semua (tak tahu lah bila) sigh** lagii..haha

Mademoiselle Cynicleopetra said...

dulu masa usia belasan tahun, mmg ada ura-ura nak kaween lari...yelah cinta dua benua...cinta di semai dengan kenaifan...nak kata jahat tak pulak...baik sgt....pegang tangan pun tidak...kedua keluarga org yang baik-baik belaka...mungkin terlalu muda...

campur tangan abg kakak...maka tak jadi pula nak kawen lari...sebenarnya bukan nak kaween lari pun , sekadar ingin bersama org yang di cintai dan mencintai..last-last...semuanya jadi kenangan silam...

beliau telahh pun berpulang pada usia muda...nasib baik tak lari ke siam....kalau kaween dulu ...muda-muda dah jadi janda..tak ke leceh tu...

apa yang berlaku ada semua musabab...

eh apsal mak dok bertonyeh kisah duka pula kat sini...baik mak jalan-jalan carik pasal

HambaMaya said...

mok, aku ingat ko nak rest ari nih sampai takder entry baru pun.. boring la..

sue cipot said...

uiksssss xsangka mummy mok ada citer duka nestapa yg sedih mnusuk jiwa.. adoiii hurmm sue xmo kawen lari larat ar.. nanti ada problem xder sapa nk tolong, nak ngadu pon xder sapa nk dgor den uwaaaaaa xtahan den hidup tanpa family.. biar putus cinta jgn putus family.. huhuhuhu

HambaMaya said...

coming from u kan sue, u should know penangan cinta ni macamner.. hebatnya sampai darah takder nilai.. ibu yang paling memahami kita pun boleh jadi musuh yang baru.. hehehe.. that is why, bimbingan demi bimbingan itu perlu.. tapi kaedahnya berperingkat seperti yang disarankan Rasulullah s.a.w.. mintak-mintak aku boleh la jalankan tanggungjawab ni..amin..

Mademoiselle Cynicleopetra said...

hamba wa sula celita kisah cinta dua benua wa kat blog wa...tgk blog lu tercetus idea cinta gue...LOL

HambaMaya said...

glad to be an ilham.. hehehehe

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!