Thursday, March 11, 2010

Marang 'merapu'...


The more we go through life, the more we will realize that there are many things that we need to protect. Though some might think that they only need to ensure the safety and the interest of themselves, tapi hakikatnya nilai diri dia itu masih ditentukan oleh orang lain yang berada di sekeliling dia. Contohnya, kalau sebelum kahwin, mungkin dia boleh buat apa sahaja, tapi lepas kahwin, sebelum buat sesuatu, dia kena ambik kira tentang isteri/ suami dan anak-anak dia.


Tapi yang hairannya, masih ada juga yang tidak mampu untuk fikir dan sedar tentang benda-benda macamni. Itu yang kita baca dalam suratkhabar ayah rogol anak, isteri khalwat dengan lelaki lain, dan macam-macam lagi benda gila. Sekali lagi disini, akal itulah yang memainkan peranannya. Kalau hati/ nafsu itu raja kepada badan, maka akal itu penasihatnya.


Masalahnya, zaman sekarang nih, orang tak suka asah akal dia. Asik sibuk asah nafsu dengan hiburan jer. Jadi macamner akal tu nak jadi penasihat kepada hati yang dah porak peranda? Bak kata nabil, sekali lagi, "Lu pikirlah sendiri...". But again, Nabil sendiri kantoi... hohohohoho....

2 comments:

Zu said...

Bro HM diorang yg buat benda tak senonoh tu bukannya tak nak asah akal tp memang tak da akal pun tu yg mcm tu:D

HambaMaya said...

hohohoho... yer gak... klu ada pun, letak celah kelengkang... hohho..

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!