Thursday, July 16, 2009

Forgive and Forget...


Forgive and forget. Satu frasa yang cukup mudah dikatakan tapi hakikatnya amat sukar untuk dilaksanakan. Namun seseorang itu harus melalui tahap hidup di mana dia memaafkan kesalahan orang lain terhadap dirinya. Rasa dendam dan marah, dalam kita tidak sedar, sebenarnya mengikat diri kita untuk meneruskan hidup kita. Cuba kita ingat kembali, andai ada perkara yang kita inginkan masih lagi tidak diperoleh, adakah masih ada lagi orang atau perkara yang tidak kita maafkan dan lupakan?

12 comments:

as bha zammi said...

pimjam ayat...kat atas nie...

HambaMaya said...

boleh.. you can also take the spirit bha.... hehehehe...

Unknown said...

HM, nicely writen. simple, senang.

For me, daripada sesakkan kepala dengan persepsi orang lain yang tak kenal kita, biarlah mereka nak kata apa pun. tak luak apa.

bagi yang memang sentiasa berada disebelah kita setiap masa, peliharalah kebajikan dan hubungan bersama. maaf bermaafan perkara yang murni dah patut dipraktikkan.

HambaMaya said...

go with the flow...

floweristachantress said...

hati org lain-lain..

manuasia cuma boleh berubah kalau diri sendiri yg nak berubah.. kalau kita boleh maafkan & lupakan kesalahan org pd kita jgn pulak kita harapkan yg sama jd kalau kita buat salah pd org.. usaha minta maaf.. kalau org tak terima apa nak buat?

cumanya kalau bermusuhan siapa yg untung? lagi2 kalau org yg bermusuhan tu saling sayang menyayangi contohnya adik beradik ke anak ngan parents ke.. kan dah rugi.. kat dunia tak leh bermesra mcm dulu.. kat akhirat kena lak seksa.. silaturahim terputus.. iblis bertepuk tangan :)

Mem Aluya said...

I forgive but I never forget.

And I'd also like to quote "I will have nothing to loose if I lost you."

;)

WahaiCerminHikmat said...

Shout out loud : 'Get Out of my sight!...Pest' ...

:P

FerioBiru said...

:-bd

neesa_jun said...

Saya telah maafkan seseorang yang saya rasa agak susah dimaafkan...betul kata HM...saya jadi sedikit lega bila dah tak ingat kesalahan orang tu bila nampak dia..saya rasa kalau saya mengenang kisah lama...mesti sekarang ni saya sedang sakit jiwaaaa

zool irfan said...

saya senang nak memaafkan org sebab saya selalu meminta kemaafan dari org lain jugak.

org byk sangat buat salah macam ni gayanya.. hehe

HambaMaya said...

semua orang ada idea dan pandangan masing-masing.. at the end of d day, itulah pilihan kita.. hehehehe.... papehal, kalau urat kentut tak tahan, mintak la maaf.. hehehehe...

Unknown said...

biarkan saja

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!