Monday, June 8, 2009

Control...


Manusia memang susah nak kawal diri sendiri. Tak percaya? There are so many things that we do daily are programmed, making it automatic, and not manually controlled by ourselves. Antara benda yang manusia susah nak kawal diri sendiri ialah emosi, nafsu dan yang paling biasa kita buat iaitu bernafas. Disebabkan semua benda ni kita tak control tapi dilakukan secara spontan, maka kita mengabaikan nikmat-nikmat ini. We are taking all these things for granted. Kita terlalu reaktif dengan sekeliling kita. Contohnya, bila kita diganggu, setengah orang cepat betul melenting. Pernah tak, bila kita bawak kereta, tetiba orang overtake kita tak bagi signal, and kita dengan marah pun jerit, "Sabarlah sikit!!"... padahal time tu kita tengah marah? Kita suruh orang sabar, tapi kita tak sabar.

Jadi, kawallah diri kita. Susah, tapi boleh dilakukan. Antara sebab kita digalakkan untuk berpuasa ialah untuk melatih kita mengawal diri. Bila puasa, kita akan kenal diri kita. Setengah orang yang baca blog ni mungkin kata what written here adalah isu lapuk. But I'm writing this topic because I've just understand the meaning of controlling myself. After all this years..

p/s: I'm hoping to overcome myself..

5 comments:

Zulazri Kamarul said...

ssh nk kawal diri nie. nafsu tue, kuat.
orang muda mcm aku nie, kalah memanjang.

HambaMaya said...

one way or another, bila dah makin dewasa, terpaksa beb.. sebelum umur masuk 40, kalau tak dapat gak kawal diri, sampai matilah perangai tu tak ubah..

KitKet said...

cuba gak nak kawal spashly bab makan.. tapi tahap gastrik mak kronical of narnia .. kena makan gak.. habeh tu camno

floweristachantress said...

sejuk sket mata den dah jd kelabu ni hihihihih dlm proses 'menyejuk' kan diri memang kena control color jugak kan? :D

HambaMaya said...

waaa. perasan gak ek.. hang nih memang terrer lah geee..

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!