Sunday, April 5, 2009

Menteri Perdana


Its been a while since my last entry. Sibuk sikit dengan urusan kerja and family. Volume of task seems to be mounting due to the current economic recession. Family pula, dengan pertambahan seorang anak ni, letih jugak. Balik rumah, kena jaga family pulak. Tapi seronok bila tengok anak senyum, hilang penat.

Kita sudah ada Perdana Menteri yang baru. Dato' Seri Najib namanya. I don't wish to comment anything about his appointment, since  I believe that sudah banyak yang dinyatakan dalam blog-blog  dan sumber media lain. Aku nak cerita dari segi bahasa jer.

Korang perasan tak, di Malaysia, wazir-wazir dipanggil menteri dan kalau dia ada portfolio macam pendidikan, kita panggil Menteri Pendidikan. Menteri apa? Menteri Pendidikan. Pisang apa? Pisang Goreng. Tapi kenapa tidak Menteri Perdana, tapi Perdana Menteri?

Agaknya, ini mungkin disebabkan direct translation from Prime Minister. Adakah ini disebabkan oleh keampuhan ilmu Bahasa Melayu yang dimiliki oleh  orang-orang Dewan Bahasa dan Pustaka? Hmmm...

 

5 comments:

sw337un73j4 said...

hermm..entry tuan hamba benar2 buat patik berfikir..eheheee..tingat ada sorang kawan, nama dia MENTERI..betoi tak tipu..

slalu kena usik, banyak2 keta dia memang takleh pakai keta Perdana..takut kang bila orang tanya..tu Perdana sapa?

orang mesti jawab.."Perdana Menteri"! ahak! ahak!

HambaMaya said...

hehehehe... kalau nama dia MENTERI NAJIB.. nati orang jawab "Itu Perdana Menteri Najib.." hehehehe....

floweristachantress said...

apa makna perdana?

HambaMaya said...

berasal dari perkataan dana.. iaitu modal.. perdana maksudnya orang yang ada modal.. (percaya ker?) hehehehehe...

Mademoiselle Cynicleopetra said...

btw muka perdana menteri seperti telah di analisa oleh pakar skin center sebagai skin yang telah dikupas menjadi cantik dan gebu...

baut peeling ke PM?

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!