Thursday, April 9, 2009

Bila Masa Nak Cukup?


Ada kawan dari bank tanya.."you tak nak masuk buat sales balik ker? benefit pun lagi ok..". Mencanak akal aku carik alasan bila ditanya soalan macam ni. Siapa yang tak nak bekerja dengan orang-orang profesional, glamour, plus, high salary and better benefits. Rindu gak masa zaman gila-gila buat business credit dulu. Memang syok. Especially masa duduk Johor. Macam-macam orang kita boleh jumpa. Dari sejujur-jujur umat, sampai la ke kepala gengster.

Tapi, bila pikir balik, kalau aku masuk balik business credit sales, maka aku akan terpaksa korbankan sesuatu. Masa. Sekarang nih, bagi aku, masa memang penting untuk aku. Bukan setakat untuk aku jer, tapi untuk orang lain. Prinsip aku sekarang nih, selagi ada masa, aku akan cuba gunakan untuk buat apa yang aku suka dan perlu, bukannya apa yang aku terpaksa buat. Tapi, tak dinafikan kebarangkalian untuk aku balik ke commercial bank tu memang ada, cuma mungkin bukan dalam bidang sales la.

Teringat cerita tuk guru aku pasal 2 orang pemandu teksi. Sorang ni, kalau sehari boleh la dapat RM200, cukup untuk belanja keluarga dan buat sikit simpanan, tapi yang sorang lagi nih, boleh dapat RM600 dan memang mewah hidup dia. Agak-agaknya sapa yang elok? hehehe...


4 comments:

floweristachantress said...

nak yg relax (boleh-buat-keje-apa-ikut-sukati-diri-sendiri) tapi ada duit byk secukup utk beli-apa-yang-kita-suka :D

HambaMaya said...

carik jin la itu macam.. hehehehe

floweristachantress said...

kalo org prompuan lom kawen senang je.. carik jln utk dpt suami yg kaya raya.. tp yg dah kawen.. hmm.. cemana ek? soh suami carik duit byklah kot? :))

HambaMaya said...

sekali lagi.. carik jin lah.. hehehehe....

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!