Saturday, February 27, 2010

Akhirnya..


Berita hangat!!! AKTA HALAL akan dikuatkuasakan tahun depan!!! Huh.. at last. After so long. After Malaysia has already been introduced as a Halal Hub. After Malaysia has already been recognised as a country which practises Islam as its main religion. Hohoho.. really. You got to see the cynical part of this thing.

Alhamdulillah. Hamba sendiri amat menyokong tindakan kerajaan menguatkuasakan Akta Halal ni. Tapi kenapa setelah bertahun-tahun lamanya? Itu yang bermain di minda hamba kini. Yang lebih parahnya, bila diungkit bahawa cuma ada 2 sahaja kopitiam yang mempunyai lesen halal. Dan 2 kopitiam ini tidak termasuk kopitiam-kopitiam yang hebat termasuklah yang bekerjasama dengan CIMB Bank. Hohoho..

Kesimpulannya, mungkin kerajaan sendiri baru nak makan benda-benda halal lepas lama dah telan benda-benda haram.. hohoho.. (read between the line ek..)..

Tuesday, February 23, 2010

Prof. Hamdan and His Disengagement


It has been a while since I wrote something here. Semalam ke UiTM Jengka, jumpa advisor untuk bincang pasal thesis. Terserempak pulak dengan Prof. Hamdan, lecturer subject Marketing itu hari masa menunggu kawan. Borak punya borak, macam-macam cerita keluar. Dari politik sampailah ke kerjaya. And he gives me one tip to be successful. You must have the ability to disengage yourself. Masalah orang Melayu kita, bila dah ada kuasa, dia tak boleh nak disengage diri dia dari kuasa tu bila bersama dengan orang lain. Contohnya dia boss dalam satu organisasi, tapi bila kat luar pun dia buat perangai boss dia. Buat perangai superior dia. Kita kena tau bila waktu kita kerja perangai macamner, and bila waktunya kita bersosial perangainya macamner. Jadi, bak kata orang tua-tua, pandai-pandai ler bawa diri. Jangan sampai orang kata ke kita "..kat laut pun ikan kembung, kat sawah pun dia ikan kembung..". Hohoho...

Sunday, January 10, 2010

The Devil Sticks Theory by Hambamaya


I remembered, when I was still in the Accounting Matrix Programme under UKM, we need to write a paper and present it, anything, relating to business and administration. And that was when I've created a theory, namely the Devil Sticks Theory. Devil Sticks ni sebenarnya satu permainan di mana kita cuba mengimbangi 1 kayu dengan mengetuknya menggunakan 2 kayu yang kita pegang kiri dan kanan. And this theory that I've initiated, is about on how to balance the current economic situation. To make it short, teori ni ialah tentang kepentingan untuk mengimbangi setiap perkara dan elemen dalam ekonomi.

Sekarang ni, bila dah tua ni, teori keseimbangan ni lebih diaplikasikan dalam diri sendiri. 3 elements that personally, I need to make sure in perfect balance are my mind, my emotion, and my body. Atau dalam bahasa Melayunya akal, jiwa dan raga. Hopefully, from this year onward, maybe all of us can make sure that we will be able to balance our own life accordingly, supaya, tidak ada satu unsur dalam kitar kehidupan kita yang tercicir.

Ulik Mayang by Hambamaya

Thursday, January 7, 2010

Melayu Yang Itu


Gerak tari tangan ini
bagai mengajuk
setiap denting dan dentung
gendang itu
Getar jari-jari ini
membalikkan mainan serunai sana
dan tiap hentak kaki
sehenti gong yang dicanang merdu

hinakah dia mempertahankan
Melayu yang itu...?

hambamaya
10:47 mlm
7 Januari 2010

Monday, December 28, 2009

SELAMAT DATANG, 2010!!


Perjalanan 2009 lebih banyak menyaksikan hamba mencari nilai hidup sendiri. Hamba cuba mencari kebebasan hidup yang akhirnya hamba temui dalam kemaafan. Hamba cuba mencari ketenangan dalam diri yang akhirnya hamba temui dalam kasih sayang dan cinta terhadap Allah dan makhluk. But "found" and "felt" are 2 different words (though in the same tense, hohoho..). Hamba mungkin sudah menemuinya, tetapi 100% untuk menikmatinya jauh sekali. There are still some few things that I need to sort out, that still need to be aligned, within myself and of course, things around me. Perkara tentang hidup ini, masih ada lagi yang hamba tidak sedar. Ada yang hamba tahu tapi tidak sedar, dan ada juga perkara yang hamba terus tidak tahu dan tidak sedar. But, with Allah's blessing and rahmah, hopefully I will improve myself to be a better man in every aspects. With then, selamat datang 2010..

Wednesday, November 18, 2009

Kerna Engkau Disisi

Lagu baru hamba.. enjoy!!!




Waktu cinta hadir di dalam hati
Terasa dunia indah sekali
Pekat malam tak terasa butanya
Terik mentari tak terasa hangatnya
Hanya kerna engkau ada disisi

Pernah dulu aku bertanya kasih
Pada rembulan tentang erti cinta
kini aku lemas dilambung kasih
asmara ini tiada bertepi
hanya kerna engkau ada disisi

chorus:
Kau buat ku berasa ceria
tiap hari
tak perlu kau luahkan cukup engkau disisi

Pernah dulu aku bertanya kasih
Pada rembulan tentang erti cinta
kini aku lemas dilambng kasih
asmara ini tiada bertepi
hanya kerna engkau ada disisi

Bridge:
Biarkan masa depan yang tak terduga
Aku hidup untuk saat ini
saat engkau ada disisi

chorus:
Kau buat ku berasa ceria
tiap hari
tak perlu kau luahkan cukup engkau disisi

NOBAT


Get Music Tracks! Create A Playlist!